روزگار من

روزگار من
طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
يكشنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۳، ۰۱:۳۹ ق.ظ

ملک عبدالله

از دیروز صبح که خبر مرگ ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی منتشر شد، شاهد خبرسازی های عجیب و غریب زیادی بودم و علی رغم میل باطنی تصمیم گرفتم مطالبی رو در این باره بنویسم. سابقه مطالعه من درباره حضرت حجت علیه السلام برمیگرده به مطالعه کتاب "زندگی نامه چهارده معصوم جناب حسین عمادزاده" در دوره دبستان که تاکنون هم ادامه داشته.

در ابتدای امر باید بگم که بر اساس حدیث کذب الوقاتون (از پـیـامـبـر گـرامى صلى الله علیه و آله آورده اند که در مورد غیبت حضرت مهدى علیه السلام و مسایل مربوط به آن فرمود: و یکذب فیها الوقاتون « و تعیین وقت کنندگان دروغگویند» فـایـة الاثـر، ص 463، اکـمال الدین ، ج 2، ص 378، بحارالانوار، ج 51، ص 151)

هدف من تعیین وقت و زمان دقیق برای ظهور نیست، اما بر اساس یک سری از روایات میشه مسائلی رو متوجه شد. بر اساس روایات یک سری علائم قطعی برای ظهور وجود دارند که شامل موارد ذیل هستند.

1- ظهور سفیانی؛ امام صادق علیه السلام فرمودند: نمی باشد ظهور تا اینکه بیرون آید خروج کننده ای از آل ابی سفیان. همچنین از امام صادق (ع) روایت شده:‌ از نخستین روزیکه سفیانی خروج می کند تا روزی که حکم می راند ۶ ماه  تمام است. سپس ۹ ماه تمام حکم می راند و حتی یکروز هم بر آن اضافه نمی شود. هنگامیکه این امر تحقق یافت بسوی ما بشتابید. همچنین بر اساس حدیثی دیگر از امام صادق (ع): هنگامیکه سفیانی بر ۵ منطقه ( دمشق، ‌حمص،‌ حلب،‌ اردن و قنسرین (نام شهری در نزدیکی حلب)) تسلط یابد ۹ ماه برای او بشمارید.

کمال الدین، ص 651. و بحار الأنوار، ج 52، ص 215؛ و کنز العمال، ج 14، ص 272؛ تاریخ غیبت کبری، ص 518 الی 520؛ غیبت شیخ طوسی، ص 283؛ غیب نعمانی، ص ۱۶۲

اما این که سفیانی چه کسی هست؟ ما نمیدونیم. با داعش تطبیق می کنه؟ از نظر من نه. پس هنوز سفیانی ظهور نکرده.

مغیره بن سعید از ابوجعفر باقر(علیه السلام) آورده است که امیر مؤمنان فرمود : وقتى دو سپاه در شام کشمکش کردند ، نشانه اى از نشانه هاى الهى ظاهر مى شود. عرض شد: اى امیر مؤمنان! آن نشانه چیست ؟ فرمود : بیش از صد هزار نفر در زلزله اى در شام کشته مى شوند که خداوند آن را براى مؤمنان، رحمت و براى کافران، عذاب قرار مى دهد. وقتى زلزله شد، به سوارانى بنگرید که مرکب هاى سیاه و سفید و دم بُریده دارند و با پرچم هاى زرد از مغرب مى آیند تا وارد شام شوند. این رخداد در زمان بى تابى و ناله شدید و مرگ سرخ پیش مى آید. سپس منتظر فرو رفتن قریه اى از دمشق به نام «حرستا» (= مرمرسا) باشید ، سپس پسر هند جگرخوار (سفیانى) از وادى یابس (=دره بى آب و گیاه، از حوران تا اردن و فلسطین) شورش مى کند، تا بر منبر دمشق قرار بگیرد. وقتى چنین رخدادهایى شد، منتظر خروج و قائم مهدى(علیه السلام) باشید. بحار الانوار ج ۵۲ ، ص ۲۵۶ و ۲۱۴؛ غیبت شیخ طوسی، ص ۲۷۷

منظور از کشمکش در شام، حوادثی هست که امروز در سوریه شاهدیم؟ نمیدونیم. ممکنه باشه و ممکنه نباشه. ولی هنوز زلزله شام رخ نداده. منظور از مرگ سرخ چیه؟ نمی دونیم. بی تابی و ناله شدید چیه؟ نمیدونیم.

2- خسف در بیداء: خسف یعنی فرو رفتن و پنهان شدن، و بیداء نام منطقه ای در بین مکه و مدینه است. هنگامی که سفیانی از ظهور امام زمان باخبر می شود با سپاهی بزرگ  به جنگ وی می رود که در منطقه بیداء (بین مکه و مدینه) با سپاه امام (ع) برخورد می کند و به امر خدا همه لشگریان وی به جز چند نفر در زمین فرو می روند و هلاک می شوند. بحار الانوار ج ۵۲،  ص ۲۱۲؛ نوائب الدهور و علائم الظهور ج ۳، ص ۴۰۶؛ مراصد الاطلاع، ج1، ص239

3- خروج یمانی: سرداری از یمن قیام می کند و مردم را به حق و عدل دعوت می کند این نشانه در منابع اهل سنت نیست، ولی در مصادر شیعه روایات فراوانی در این باره وجود دارد. امام صادق (ع) فرمود: قیامهای سه گانه خراسانی، سفیانی، یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز خواهد بود و هیچ پرچمی به اندازه پرچم یمانی دعوت حق و هدایت نمی کند. همچنین امام صادق(علیه السلام) فرمود: پنج نشانه پیش از قیام قائم است: فریاد آسمانى ، سفیانى ، فرورفتگى زمین ، کشته شدن نفس زکیه و قیام یمانى  منتخب الأثر، ص 459؛ کتاب الغیبه نعمانی ص 252، تاریخ غیبت کبری ص 499 ـ 520؛ کافی، جلد 8، صفحه 310

4- قتل نفس زکیه: زکیه یعنی فرد پاک و بی گناه و کسی که قتلی انجام نداده است و جرمی ندارد. روایات گاهی نفس زکیه و گاهی «سید حسنی» گفته اند. امام باقر (ع) فرمود: بین ظهور مهدی (عج) و کشته شدن نفس زکیه بیش از پانزده شبانه روز فاصله نیست. منتخب الأثر، 459، تاریخ الغیبه الکبری، ص 511؛ الارشاد، ج2، ص374؛ اعلام الوری، ص 427

5- صیحه آسمانی: منظور از صیحه آسمانی صدایی است که در آستانه ظهور حضرت مهدی در آسمان شنیده می شود و همه مردم آن را می شنوند در روایات تعبیر به «نداء» «فزعه» «صوت» نیز بکار رفته است که ظاهر آن نشان می دهد که هر یک از اینها نشانه جداگانه ای است که پیش از ظهور واقع می شود. لکن به نظر می رسد که اینها تعبیر از یک واقعیت است و ممکن هم هست که از سه حادثه جدای از هم خبر داده باشند که اول صداهای هولناکی برآید و همه را به خود متوجه کند (صیحه) و به دنبال آن صدای مهیب و هولناکی شنیده شود که دلهای مردم را به وحشت اندازد (فزعه) و آن گاه از آسمان صدایی شنیده می شود که مردم را به سوی مهدی(عج) فرا می خواند (نداء) روایاتی که از این معنا خبر داده اند از طریق شیعه و سنی فراوان هستند. امام باقر (ع) می فرماید: ندا کننده ای از آسمان نام قائم را ندا می کند پس هر که در شرق و غرب است آن را می شنود و از وحشت این صدا خوابیده ها بیدار و ایستادگان نشسته و نشستگان بر دو پای خویش می ایستند رحمت خدا بر کسی که از این صدا عبرت گیرد و ندای وی را اجابت کند زیرا صدای نخست، صدای جبرئیل روح الأمین است. کشف الغمه ج3،  ص 260 ، وافی، ج 2، ص 445 ـ 446، کتاب الغیبه، شیخ طوسی، ص 435 و454 و453

این ها علائم اصلی ظهور هستند که هنوز هیچ کدوم رخ ندادند. علاوه بر اون با توجه به این که سفیانی باید 9 ماه تمام برپنج منطقه حکومت کنه و هنوز این اتفاق رخ نداده، پس ظهور حداقل طی 15 ماه آینده نخواهد بود (شش ماه هم تصرف اون مناطق برای سفیانی طول میکشه که جمعا میشه 15 ماه).

اما مسئله ای که این روزها خیلی سر و صدا کرده، در مورد مرگ عبدالله و روایات اون هست.

از مسند احمد از پیامبر (ص) نقل شده است: مردی در حجاز حکومت خواهد کرد که اسمش چون اسم حیوان است هنگامی که او را از دور ببینی تصور می کنی که در چشمش کژی (انحراف) وجود دارد و هنگامی که به او نزدیک می شوی در چشمش چیزی نمی بینی بعد از او برادرش که نامش عبدالله است خلافت می نماید وای بر شیعه ما از او، سپس سه مرتبه تکرار کردند: خبر مرگش را به من بشارت دهید تا من ظهور حجت را به شما بشارت دهم. مائتان وخمسون علامة حتی ظهور، ص 137

ابو بصیر آورده است که شنیدم ابوعبدالله فرمود : هر کسى مرگ عبدالله را براى من تضمین کند، ظهور قائم را برایش تضمین مى کنم. سپس افزود: وقتى عبدالله بمیرد، مردم پس از او گِرْد احدى جمع نمى شوند و به خواست خدا این امر (=حکومت) جز به امامتان نخواهد فرجامید. دیگر هیچ حکومتى چند سال پایدار نمى ماند و حکومت ها ماهیانه و روزانه خواهند بود. پرسیدم: زمان ظهور طول مى کشد؟ فرمود : هرگز !  الغیبه طوسى، صفحه 271

این روایت به معنی منقرض شدن سریع خاندان فلان نیست. بلکه حکومت های اون ها ماهیانه و روزانه خواهد شد تا زمان ظهور حضرت حجت علیه السلام. اما این که عبدالله کی هست رو ما نمی دونیم. خاندانش کی هست؟ نمی دونیم.

با توجه به مواردی که در بالا گفتم، باید بگم ما اصلا نمی تونیم زمان ظهور رو پیش بینی کنیم. اما با توجه به شرایط منطقه ما، مانند مرگ عبدالله پادشاه خاندان سعودی که برادری با نام مشابه حیوان داشته، بهم ریختن اوضاع سوریه، تصرف پایتخت یمن توسط شیعیان حوثی، اوضاع نابسامان عراق و ... شاید! شاید! در آینده ای نزدیک (که البته زمانش رو ما نمی دونیم) خبرهایی در راه باشه. تا اونجایی هم که از تاریخ به یاد دارم، تاکنون هیچ وقت این اتفاق ها مجموعا جمع نشده بودند.

ما که امیدواریم. با این حال روی این حوادث کاملا حساب نمی کنیم و ممکنه همه این ها اتفاق باشه...

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۰۵
سعید

نظرات  (۲)

سلام و تشکر..../ فرمودند: در آخرالزمان دعای غریق را زیاد بخوانید،یا الهه یا رحمن و یا رحیم یا مقلب القلوب،ثبت قلبی علی دینک,التماس دعا
یا الهه= یا الله

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی